رقص آذربایجانی آبایی Abayi

رقص آبایی - Abayi Reqsi

رقص آذری “آبایی” – Abayi Reqsi

همان گونه که می دانیم رقص آذربایجانی سبک های متفاوتی دارد. یکی از دلایل اصلی وجود تنوع سبک در رقص آذری، این است تا همه افراد در گروه های سنی متفاوت بتوانند به راحتی در رقص های انفرادی و گروهی شرکت کرده و هنرنمایی کنند. بعضی از رقص های آذری ریتم آرامی دارند. رقصنده به آرامی و با ابهت و وقار خاصی آن را اجرا می کند. برخی دیگر از سبک ها ریتم تندی دارند و معمولا رقصنده برای اجرای این رقص ها نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد و با چالاکی و قدرت این رقص را ایفا می کند و توانمندی های خود را به نمایش می گذارد. در این میان میتوان گفت یکی از رقص های آذری که ریتم آهسته تری دارد رقص آذربایجانی آبایی Abayi است.

رقص آذربایجانی آبایی Abayi در منطقه «شکی-زاقاتالا» به وجود آمده است. در این مناطق به زنان سالخورده «آبای» گفته می شود. علت نامگذاری رقص به همین خاطر است. زیرا این رقص عمدتا توسط افراد سالخورده، چه مرد و چه زن انجام می شود. ملودی رقص آبایی را موسیقیدان های «شکّی» خلق کرده اند. گاهی این رقص جنبه خنده دار و کمیکی دارد. تم اصلی رقص آرام است. در ابتدا در «شکی» این رقص به صورت دسته جمعی اجرا می شد ولی بعدها به یک رقص انفرادی تغییر پیدا کرد.

شما می توانید برای مشاهده لیست کاملی از انواع سبک های رقص آذری به صفحه “تاریخچه رقص آذربایجانی” مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *