رقص تره کمه Tərəkəmə

رقص تره کمه Tərəkəmə

رقص تره کمه Tərəkəmə

رقص تره کمه (به ترکی آذربایجانی Tərəkəmə) از جمله رقص های فولکلوریک و بسیار قدیمی اهالی آذربایجان است.

امروزه روستای ترکمه از توابع بخش مرکزی شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی ایران است. در گذشته تره کمه نام قبیله ای بود که ساکن سرزمین های آذربایجان بودند. اهالی تره کمه تابستان را در ییلاق و زمستان را در قشلاق می گذراندند. امروزه مشخص شده که این افراد ساکنین روستاهای قره باغ، شاماخی و شکی بودند. با اینکه ثابت شده که رقص تره کمه را اهالی قبیله تره کمه بوجود آورده اند، اما تاکنون اطلاعاتی دقیقی از تاریخ ایجاد آن بدست نیامده است.

ساکنین کهن سال و قدیمی آذربایجان اجرای رقص تره کمه را به خوبی بیاد میاورند که ثابت می کند این رقص می تواند یکی از قدیمی ترین رقصهای آذربایجان باشد. رقص تره کمه دو واریاسیون مختلف و ملودی شبیه به هم دارد، البته هر دو موسیقی یکسانی دارند:

۱ـ  واریاسیون اول رقص ترکمه، رقص آرام و لیریک تره کمه است که توسط بانوان اجرا میگردد.

۲ـ  واریاسیون دوم رقص ترکمه، در منطقه نخجوان و شکی اجرا می شود که با سرعت متوسط و به چابکی، هم زمان توسط بانوان و آقایان اجرا می شود.

امینه دلبازی (Əminə Dilbazi)

اولین بار رقص تره کمه توسط خانم امینه دلبازی (Əminə Dilbazi) اجرا شد. تنظیم کننده آن علی بابا عبدالله اف (ƏliBala Abdullayev) است.

در اجرای این رقص حرکات رقص مخصوص بانوان آذربایجانی از جمله: حرکات دست، سیندیرما و دیسکینمه مشاهده می شود. امروزه رقص تره کمه در بسیاری از مناطق آذربایجان متداول است و توسط گروهها و رقصنده های حرفه ای و آماتور رقص آذربایجانی اجرا می شود.

شما می توانید برای مشاهده لیست کاملی از انواع سبک های رقص آذری به صفحه “تاریخچه رقص آذربایجانی” مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *