رقص کئچمه مه سی Keçməməsi

رقص کئچمه مه سی Keçməməsi

رقص کئچمه مه سی ( Keçməməsi یا Keçi məməsi)

رقص “کئچمه مه سی” Keçməməsi و یا “کئچی ممه سی” از جمله رقص های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان به شمار می آید. این رقص اغلب در جشن ها و مراسم عروسی توسط آقایان اجرا می ­شود. رقص کئچمه مه سی غالبا در منطقه شیروان و روستاهای باکو  شهرت زیادی دارد. ملودی بسیار زیبا خوش آهنگ و موزونی دارد. بعضی از رقص های آذری ریتم آرامی دارند. رقصنده به آرامی و با ابهت و وقار خاصی آن را اجرا می کند. برخی دیگر از سبک ها ریتم تندی دارند و معمولا رقصنده برای اجرای این رقص ها نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد و با چالاکی و قدرت این رقص را ایفا می کنند و توانمندی های خود را به نمایش می گذارند. این رقص می تواند هم کمی آهسته و هم با ریتم تند اجرا شود. رقص زیبای کئچمه مه سی برگرفته از اورتا ماهور و بیاتی قاجار است. همین موضوع، موسیقی آن را احساسی تر و آهنگ دار کرده است.

گاهی به اشتباه از این رقص با عنوان «کئچی ممه سی» (پستان بز) نیز نام برده می شود، که هیچ سنخیتی با محتوای آن ندارد. در اصل نام این سبک از رقص آذری «کئچمه مه سی» (نگذشتنش یا عدم گذشتنش) است که به رقابت و نبرد بین رقصنده ها و نمایش حرکات سریع و زیبای آن ها اشاره دارد که سعی در گذشتن و پیروزی از هم دارند تا رقیب از او پیشی نگیرد.

شما می توانید برای مشاهده لیست کاملی از انواع سبک های رقص آذری به صفحه “تاریخچه رقص آذربایجانی” مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *